مزایا و معایب چاپ سیلک

مزایا و معایب چاپ سیلک | چاپ ارزان | چاپ و تبلیغات | چاپ آریانوس | چاپ سیلک

مزایا و معایب چاپ سیلک نکاتی هستند که باید به آنها توجه شود به همین دلیل در زیر مختصری به آنها اشاره شده است:

مزایای چاپ سیلک

  1. سادگی این روش شاید مهمترین مزیت چاپ سیلک است.
  2. چاپ سیلک در مقایسه با دیگر روش های چاپ، ارزان تر است. چاپ سیلک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و به سرمایه اندکی نیاز دارد.
  3. امکان چاپ بر روی مواد مختلف از جمله: نایلکس و نایلون، تقویم دیواری، چرم، مقوا، کفش، کیف، جعبه های مختلف از جنس کارتن، تابلوهای هنری، گونی، پارچه و البسه و …

معایب چاپ سیلک

  1. سرعت چاپ پایین و اینکه رزولیشن و کیفیت نهایی محصول با محدودیت هایی رو به رو است.
  2. محدودیت ترکیب رنگ های چاپ سیلک
  • در زمان شستن دارو بعد از نور دادن، گاهی دارو بیش از حد پاک می‎شود که ممکن است به دلیل نوردهی کم، فاصله زیاد لامپ و طرح و یا عدم ترکیب صحیح دارو این اتفاق رخ دهد.
  • در برخی مواقع پس از نور دهی، قسمت هایی از داروی روی شابلون که باید پاک شود به درستی پاک نمی شود.

 انواع چاپ سیلک

  1. چاپ معمولی
  2. چاپ با لاک حساس برجسته آبی
  3. چاپ ترام
  4. چاپ پلاستی زول و… می باشد.

مراحل چاپ سیلک

مرحله اول

ابتدا توری را بر روی قاب شابلون کشیده و طرح مورد نظر را روی کاغذ کالک ایجاد کرده و شابلون را برای مرحله نوردهی آماده می کنیم.

مرحله دوم

 لاک‎های مخصوص چاپ سیلک را خریداری و شابلون را با آن حساس کرده حال در مرحله نوردهی طرح را بر روی شابلون می اندازیم.  بعد از نوردهی مناطقی که خالی از طرح است را با فشار آب شسته و در آخر طرح نهایی بر روی شابلون باقی می ماند حال شابلون ما برای چاپ آماده است.

مرحله سوم

کاغذ و مقوای خود را در اندازه های یکسان برش بزنید و آماده کنید. برای جلوگیری از نفوذ رنگ به بیرون، حاشیه های داخلی شابلون را با استفاده از چسب کارتن (آب چسب) مسدود کنید. کنترل کنید که غیر از طرح هیچ قسمت دیگری از توری باز نمانده نباشد. در غیر این صورت آن قسمت را رتوش کنید.

شابلون را به گیرهٔ میز چاپ متصل کنید و اولین کاغذ چاپ خود را به گونه ای زیر آن بگذارید که طرح در وسط آن واقع شود. دو سمت کاغذ خود را روی میز نشانه گذاری یا گونیا کنید. رنگ خود را با استفاده از کاردک یا یک قاشق در حاشیهٔ بالایی قاب شابلون بریزید.

با استفاده از یک اسکوئیجی یا کاردک با زاویهٔ ۴۵ درجه و با مقداری فشار، رنگ را به سمت دیگر ببرید. با این کار، رنگ از منافذ باز توری عبور می کند و در سمت دیگر روی کاغذ می نشیند.

پس از این کار، توری را بالا بیاورید و کاغذ چاپ شده را بردارید. همچنان که توری را بالا نگه داشته اید، رنگ روی آن را با فشار (و با همان زاویهٔ کاردک) به سمت دیگر برگردانید. توری را دوباره پایین بیاورید و عمل چاپ را تکرار کنید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!